brod za masovni teret
traži dalje ...brod za masovni teret, teretni jednopalubni brod posebno građen za prijevoz velikih količina jednovrsnog rasutog (sipkog) tereta (rudača, ugljen, cement, umjetno gnojivo, žito, zemno ulje) ili jednoobrazno pakiranog komadnog tereta (vreće, bačve, palete, kontejneri). Nosivost ugl. 20 000 ··· 300 000 dwt; brzina do 16 čv; strojarnica i nastambe na krmi, skladišta zauzimaju 80% duljine broda; često je bez vlastite opreme za prekrcaj tereta. Brod za kombinirani masovni teret (engl. combination bulk carrier) građen je i opremljen za naizmjenični prijevoz dvije ili tri vrste masovnog tereta; omogućava ekonomičniju eksploataciju broda jer manje vremena plovi u balastu. Gradi se za određene kombinacije masovnog tereta: za naftu i rudaču (engl. oil-ore carrier; tzv. OO-brod), za naftni i sipki teret (oil-bulk carrier; tzv. OB-brod), za naftu, sipki teret i rudaču (oil-bulk-ore carrier; OBO-brod), za naftne derivate, sipki teret i rudaču (product oil-bulk-ore carrier; PROBO-brod), za rudaču, sipki teret i kontejnere (ore-bulk-container carrier; OBC-brod). Teret se krca u skladišta prilagođena za sipki teret i u bočne tankove uzduž skladišta; tankovi u dvodnu, pridneni i potpalubni bočni tankovi služe za krcanje balasta. Budući da u istim skladištima naizmjence prevozi naftu, naftne derivate i rasuti (sipki) teret, grotla imaju poklopac nepropusan za plinove, skladišta su uključena u poseban sistem ventilacije i degazacije, obavezno je pranje i čišćenje skladišta prije krcanja druge vrste tereta. Sistemi prekrcaja i zagrijavanja nafte isti su kao u tankera. Većina ima nosivost 25 000 ··· 40 000 dwt, najveći 180 000 dwt, a tip Panamax do 80 000 dwt.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
brod za masovni teret. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.12.2024. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/brod-za-masovni-teret>.