brod za vagone
traži dalje ...brod za vagone, brod za prijevoz željezničkih vagona (kompozicija) s teretom odn. putnicima ili praznih; grade se i kombinirani brodovi za prijevoz željezničkih vagona i cestovnih vozila. U terminalskom sistemu lučkim je mostom povezan sa željezničkim uređajima; širina mostova na brodu veća je nego na obali, što omogućuje krcanje vagonâ u više kolosijekâ (npr. 3 na obali, 5 na brodu). U svim sistemima ukrcaja (iskrcaja) vagonâ javlja se uzdužni nagib mosta i palube; u sistemu broda sa tri palube posebno se uvjetuje: ograničen poprečni nagib broda i mosta (do 5°), ugradnja stabilizacijskog sistema (2 tanka) s uređajem za izravnanje bočnog nagiba i posebnih zračnih sistema za kočenje i preuzimanje inercijskih sila pri kočenju kompozicijâ na brodu, načini signalizacije i kontrole operacijâ s vagonima (kontrolna kabina); mor. vez osigurava vagone od pomicanja. Kombinirani brodovi za smještaj putnikâ raspolažu klimatiziranim putn. salonima, kabinama, garderobom, barovima i samoposluživanjem te sanitarnim uređajima. – Prvi brod (jednopalubni) za prijevoz teretnih vagona izgrađen je 1850. za liniju Granton (blizu Edinburgha) – Burntisland (Forthski zaljev, Škotska). Od 1975. izgrađuju se brodovi s više paluba; prvi takav brod je Railship I (sličan tipu → Geroi Shipki izgrađenom u Uljaniku) na liniji Travemünde (SR Njemačka) – Hanko (Finska). Tijekom 80-ih godina Uljanik je započeo izgradnju kombiniranih brodova za vagone, automobile i putnike serije Sovjetski Dagestan za plovidbu Kaspijskim jezerom.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
brod za vagone. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 3.1.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/brod-za-vagone>.