cement

traži dalje ...

cement (lat.), hidrauličko vezivo dobiveno pečenjem vapnenca i glinice te mljevenjem dobivenog klinkera s aditivima u fini prah. Najkvalitetniji je portlandski cement, a za podvodne radove pucolanski cement. Kao brod. teret prevozi se u rasutom stanju (kut pokosa 10 ··· 20 °) ili pakiran u vrećama; osjetljiv je na vlagu, potrebna dobra ventilacija. F. s.: rasut 0,60 ··· 0,75 m³/t, u vrečama 0,85 ··· 1,00 m³/t. Ukupna svj. proizvodnja c. oko 800 mil. t; morem se prevozi oko 5%. Najveći izvoznici: Španjolska, Japan, Grčka i Južna Koreja. C. u vrećama prevozi se konvencionalnim brodovima nosivosti do 10 000 dwt, a rasuti → brodovima za cement. U svijetu postoji oko 100 terminala, ugl. za brodove do 15 000 dwt (gornja granica oko 40 000 dwt). Kao brodogr. materijal upotrebljava se za konstrukciju brod. trupa i dr. plovnih objekata; cementne konstrukcije odlikuje trajnost, ekonomično održavanje, elastičnost, otpornost na udarce, vatru i visoke temp., zatim jednostavan popravak, nepropusnost, prigušivanje vibracija, neznatna kondenzacija na stijenama i dobra pom. svojstva. Ferocement, vrsta armiranog betona dobivena slaganjem cementnog morta na gustu mrežu armature (željezna mreža i čelične šipke). U brodogradnji se ferocement najčešće upotrebljava za izgradnju ribar. brodova, zatim čamaca, jedrilica i navig. plutača (duljina trupa 4,3 ··· 50,0 m; debljina ljuske trupa 10 ··· 50 mm). Armiranobetonske konstrukcije redovito se grade ulijevanjem betona u kalupe s čvrstom armaturom; debljina ljuske trupa 90 ··· 140 mm (nosivost do 2000 dwt). Ove konstrukcije upotrebljavaju se i za izgradnju pontona, plutača, plutajućih dokova i valobrana. Prednapregnuti beton podesan je za izgradnju većih plovnih objekata (pontoni, teglenice), osobito za opasan teret, te velikih plutajućih dokova. – C. u brodogradnji prvi je upotrijebio Joseph Louis Lambot za izgradnju dvaju ferocementnih čamaca (1848. i 1849), od kojih je jedan sačuvan u Parizu. Prvi plovni objekt od armiranog betona bio je ponton izgrađen 1897; Gabellini je u Rimu 1902. izgradio prvu armiranobetonsku teglenicu (50 t) pa 1905. riječno plovilo (Liguria, 150 t). Norvežanin N. K. Fougner izgradio je prvi mor. armiranobetonski brod 1917 (Nansenfjord; 182 t, L = 25,5 m). U I svj. ratu ovaj materijal prihvaćen je u SAD i V. Britaniji (trg. brodovi, teglenice) i upotrebljavao se do 1922. kada je izgrađen i najveći armiranobetonski (amer.) brod Selma (6340 t, L = 130 m); u II svj. ratu služio je za teglenice, plutajuće dokove te lučke pontone upotrijebljene za desant u Normandiji. Prednapregnuti je beton prvi put upotrijebljen u Njemačkoj 1943. za izgradnju teglenica od 500 dwt; spajanjem prednapregnutih sekcija s naknadnim opterećenjem konstrukcije u SSSR-u je 1959. započeta izgradnja većih teglenica; najveći plovni objekt od cementnog materijala jest amer. platforma za ukapljeni plin izgrađena 1975 (istisnina 68 000 t; L = 140 m, Β = 41 m; 12 spremnika za plin, uređaji za preradbu).

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

cement. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 24.11.2024. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/cement>.