cjevovod, brodski

traži dalje ...

cjevovod, brodski, sistem za provođenje plinova i tekućina; sastoji se od cijevi, cijevnih spojeva i armatura (ventili, zasuni, pipci, kompenzatori i dr.); pojedinim c. upravlja se ventilnim stanicama. C. morske vode sličan je c. za pitku vodu; upotrebljava se za vatrogasni sistem, hlađenje strojeva, ispiranje sanitarnih uređaja, pranje palube, sidara i lanaca te za punjenje pik-tankova. C. pitke vode razvodi slatku vodu do trošila; redovito je opremljen uređajima za hlađenje vode (od +5 °C do +10 °C); na putn. brodovima c. je podijeljen na nekoliko sekcija i svaka se posebno hladi; na teretnim brodovima dovoljan je jedan uređaj ili se ugrađuju samostalni hladnjaci, tzv. fontane (40 l/h). Potreban se tlak osigurava hidroforima. C. vode za pranje razvodi slatku vodu, ali je načelno odvojen od c. pitke vode. Obuhvaća c. tople i c. hladne vode; u sistemu tople vode vodu zagrijava parni ili el. grijač, a cirkulacijska pumpa osigurava stalan protok. C. strojnog kompleksa obuhvaća c. strojarnice i kotlovnice, a katkad samo c. jednoga strojnog uređaja (npr. motora, turbine); pripadaju mu: c. za krcanje i pretakanje tekućeg goriva, c. ulja za podmazivanje strojeva, parni c., c. za hlađenje motora (izravno mor. vodom; neizravno slatkom vodom koja se prolazeći kroz izmjenjivače topline hladi mor. vodom), c. komprimiranog zraka (za pokretanje dizelskih motora, za propuhivanje, za aktiviranje sirena, izbacivanje torpeda i pirenje tankova na podmornicama), ispušni c. te c. (s dovodima i odvodima) na pogonskim strojevima. Hidraulički c. provodi tekući radni medij (voda, ulje) visokog tlaka u strojeve; uključuje c. telemotora, hidrauličkih cilindara kormila, hidrauličkih motora podvodnih pumpi, zatim usisne vodove visokotlačnih pumpi i vodove uređaja za daljinsko upravljanje. Kaljužni c. služi za izbacivanje otpadnih voda i vode koja je prodrla u brod; kaljužnim sisaljkama (stapne ili klipne) voda se kroz posebne zaporne ventile izbacuje iz broda; na krajevima cjevovodnih ogranaka nalaze se usisne košare, a usis kaljuže zaštićen je mrežom ili sitom. Na rat. se brodu naziva drenažnim cjevovodom. Odvodni c. ili c. otpadnih voda tvore kaljužni, palubni (→ lakomica) i sanitarni odvodi te tankovni preljevi. Parni c. (parovod) razvodi vodenu paru iz kotla strojevima i dr. trošilima (gl., pomoćni i ispušni parovod; parovod pregrijane i zasićene pare; visokotlačni i niskotlačni c. te c. reduciranog tlaka). Rashladni c. provodi medij za rashlađivanje brod. prostorija (skladišta). Vatrogasni c. dio je vatrogasnoga brod. sistema; sastoji se od c. mor. vode, hidranata, gipkih vatrogasnih cijevi (s priključcima) i mlaznicâ; vatrogasne pumpe omogućuju mu samostalan pogon, a mogu se upotrijebiti i balastna, kaljužna i sanitarna pumpa te pumpa opće službe. Na tankerima postoje i dodatni cjevovodi: c. za grijanje tereta u tankovima upotrebljava se za predgrijavanje (oko 60 °C) tekućeg tereta radi lakšeg i sigurnijeg pretakanja; cijevi koje idu od gl. parovoda mogu biti vodoravne (na dnu tanka), u obliku spirale ili serpentinâ; cijev za dovod pare u skladište omotana je oko usisne košare; c. za tekući teret služi za brzo punjenje (pražnjenje) tankova te za pretakanje tereta iz tanka u tank; gl. c. ide bočnim ili središnjim tankovima; na svaku usisnu košaru stavljen je leptirasti ventil, kojim se upravlja iz kontrolne stanice; pumpna stanica redovito je smještena s krmene strane teretnog brod. prostora ili po sredini broda; c. za plinove (zrak) odvodi opasne plinove koji se vanjskim utjecajem (Sunčevim zračenjem) razvijaju u teretnim tankovima smještenim visoko iznad palube; djelovanje predtlaka (danju) i podtlaka (noću) regulira se ugradnjom povratnih ventila na grotlenim pražnicama i na vrhu ispušne cijevi; c. za pranje i degaziranje tankova ispire teretni prostor prije ukrcaja novog tereta; mor. voda zagrijava se (75 ··· 80 °C) posebnim grijačima, a zatim se mlaznicom ili obrtnom sapnicom pod tlakom štrca na tankovne stijene; voda se dovodi vatrogasnim cjevovodom; slivena se voda c. za tekući teret ubacuje u posebne tankove, zatim se prečišćava separatorom ili se prebacuje u taložne tankove, a dio se izbacuje u more izvan teritorijalnih voda; pranje traje do 2 sata; tankovi se degaziraju (1 sat) ejektorom smještenim na otvoru iznad tanka.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

cjevovod, brodski. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 22.3.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/cjevovod-brodski>.