cjevovod, brodski
traži dalje ...cjevovod, brodski, sistem za provođenje plinova i tekućina; sastoji se od cijevi, cijevnih spojeva i armatura (ventili, zasuni, pipci, kompenzatori i dr.); pojedinim c. upravlja se ventilnim stanicama. C. morske vode sličan je c. za pitku vodu; upotrebljava se za vatrogasni sistem, hlađenje strojeva, ispiranje sanitarnih uređaja, pranje palube, sidara i lanaca te za punjenje pik-tankova. C. pitke vode razvodi slatku vodu do trošila; redovito je opremljen uređajima za hlađenje vode (od +5 °C do +10 °C); na putn. brodovima c. je podijeljen na nekoliko sekcija i svaka se posebno hladi; na teretnim brodovima dovoljan je jedan uređaj ili se ugrađuju samostalni hladnjaci, tzv. fontane (40 l/h). Potreban se tlak osigurava hidroforima. C. vode za pranje razvodi slatku vodu, ali je načelno odvojen od c. pitke vode. Obuhvaća c. tople i c. hladne vode; u sistemu tople vode vodu zagrijava parni ili el. grijač, a cirkulacijska pumpa osigurava stalan protok. C. strojnog kompleksa obuhvaća c. strojarnice i kotlovnice, a katkad samo c. jednoga strojnog uređaja (npr. motora, turbine); pripadaju mu: c. za krcanje i pretakanje tekućeg goriva, c. ulja za podmazivanje strojeva, parni c., c. za hlađenje motora (izravno mor. vodom; neizravno slatkom vodom koja se prolazeći kroz izmjenjivače topline hladi mor. vodom), c. komprimiranog zraka (za pokretanje dizelskih motora, za propuhivanje, za aktiviranje sirena, izbacivanje torpeda i pirenje tankova na podmornicama), ispušni c. te c. (s dovodima i odvodima) na pogonskim strojevima. Hidraulički c. provodi tekući radni medij (voda, ulje) visokog tlaka u strojeve; uključuje c. telemotora, hidrauličkih cilindara kormila, hidrauličkih motora podvodnih pumpi, zatim usisne vodove visokotlačnih pumpi i vodove uređaja za daljinsko upravljanje. Kaljužni c. služi za izbacivanje otpadnih voda i vode koja je prodrla u brod; kaljužnim sisaljkama (stapne ili klipne) voda se kroz posebne zaporne ventile izbacuje iz broda; na krajevima cjevovodnih ogranaka nalaze se usisne košare, a usis kaljuže zaštićen je mrežom ili sitom. Na rat. se brodu naziva drenažnim cjevovodom. Odvodni c. ili c. otpadnih voda tvore kaljužni, palubni (→ lakomica) i sanitarni odvodi te tankovni preljevi. Parni c. (parovod) razvodi vodenu paru iz kotla strojevima i dr. trošilima (gl., pomoćni i ispušni parovod; parovod pregrijane i zasićene pare; visokotlačni i niskotlačni c. te c. reduciranog tlaka). Rashladni c. provodi medij za rashlađivanje brod. prostorija (skladišta). Vatrogasni c. dio je vatrogasnoga brod. sistema; sastoji se od c. mor. vode, hidranata, gipkih vatrogasnih cijevi (s priključcima) i mlaznicâ; vatrogasne pumpe omogućuju mu samostalan pogon, a mogu se upotrijebiti i balastna, kaljužna i sanitarna pumpa te pumpa opće službe. Na tankerima postoje i dodatni cjevovodi: c. za grijanje tereta u tankovima upotrebljava se za predgrijavanje (oko 60 °C) tekućeg tereta radi lakšeg i sigurnijeg pretakanja; cijevi koje idu od gl. parovoda mogu biti vodoravne (na dnu tanka), u obliku spirale ili serpentinâ; cijev za dovod pare u skladište omotana je oko usisne košare; c. za tekući teret služi za brzo punjenje (pražnjenje) tankova te za pretakanje tereta iz tanka u tank; gl. c. ide bočnim ili središnjim tankovima; na svaku usisnu košaru stavljen je leptirasti ventil, kojim se upravlja iz kontrolne stanice; pumpna stanica redovito je smještena s krmene strane teretnog brod. prostora ili po sredini broda; c. za plinove (zrak) odvodi opasne plinove koji se vanjskim utjecajem (Sunčevim zračenjem) razvijaju u teretnim tankovima smještenim visoko iznad palube; djelovanje predtlaka (danju) i podtlaka (noću) regulira se ugradnjom povratnih ventila na grotlenim pražnicama i na vrhu ispušne cijevi; c. za pranje i degaziranje tankova ispire teretni prostor prije ukrcaja novog tereta; mor. voda zagrijava se (75 ··· 80 °C) posebnim grijačima, a zatim se mlaznicom ili obrtnom sapnicom pod tlakom štrca na tankovne stijene; voda se dovodi vatrogasnim cjevovodom; slivena se voda c. za tekući teret ubacuje u posebne tankove, zatim se prečišćava separatorom ili se prebacuje u taložne tankove, a dio se izbacuje u more izvan teritorijalnih voda; pranje traje do 2 sata; tankovi se degaziraju (1 sat) ejektorom smještenim na otvoru iznad tanka.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
cjevovod, brodski. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 22.3.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/cjevovod-brodski>.