čvrstoća broda
traži dalje ...čvrstoća broda. 1. Svojstvo konstrukcije brod. trupa da u najnepovoljnijim uvjetima preuzme i izdrži opterećenje okolišnih sila (tlak vode, valovi, vjetar, led, sudari s objektima koji plutaju), vlastite mase trupa, strojeva, uređaja i tereta, te od sila uzrokovanih gibanjem broda na valovima, a da se ne slomi, odn. da ne dobije trajne deformacije. Ovisi o kvaliteti konstrukcijskih elemenata (propisuju klasifikacijski zavodi), njihovim dimenzijama i njihovoj razdiobi (propisuju tehn. pravila o gradnji brodova). Proračunom statičkog opterećenja (na mirnoj vodi) određuje se razdioba hidrostatskog pritiska i masa (daje uvid u utjecaj rasporeda tereta na čvrstoću broda), a proračunom dinamičkog opterećenja (metode teorijske hidromehanike i matematičke statike) uzima se u obzir i utjecaj valova. Zbroj statičkog i dinamičkog opterećenja daje ukupno opterećenje. Zbog velikih tlačnih sila, posebno na elementima palube i brod. dna, te vitkosti konstrukcijskih elemenata, osim čvrstoće konstrukcije proračunava se i njezina stabilnost na izvijanje (kritično naprezanje). Naprezanje i deformacije konstrukcijskih elemenata proračunavaju se klasičnim metodama mehanike i nauke o čvrstoći, a u novije doba i numeričkom metodom konačnih elemenata. Sigurnost brod. konstrukcije procjenjuje se prema dopuštenom naprezanju (deterministička metoda) ili određivanjem rizika spram krtog loma ili oštećenja (statistička metoda indeksa sigurnosti i parcijalnih faktora sigurnosti). Lokalna č. b., čvrstoća pojedinih elemenata brod. konstrukcije koji preuzimaju lokalna opterećenja (pregrade, strukturni tankovi, upore, pojačanja na pramcu i ispod teških tereta, uređaja i strojeva, pojačanja protiv oštećenja pri udaru broda, posebno od leda, pri dokovanju itd.); pri dimenzioniranju tih elemenata primjenjuju se metode građevne statike ili metoda konačnih elemenata; važni su proračuni neukrijepljenih (izotropnih) i ukrijepljenih (ortotropnih) ploča te proračuni povećanih naprezanja uz otvore odn. na mjestima promjene presjeka konstrukcijskih elemenata (o njima ovisi razina dopuštenih naprezanja i opasnost od loma konstrukcije). Poprečna č. b., čvrstoća osnovnih poprečnih konstrukcijskih elemenata (sponje, rebra i rebrenice, roštiljne konstrukcije dna, bokova i paluba), koji preuzimaju opterećenje brod. konstrukcije u poprečnom smjeru; dimenzioniranje i razdioba elemenata zasniva se na proračunu okvira (metodama građevne statistike) i roštilja (energetskom metodom, metodom grede na elastičnoj podlozi); u novije vrijeme primjenjuju se matrične metode (metode silâ i metoda pomaka), a u složenijim konstrukcijama (s koljenima, izrezima, otvorima i sl.) metoda konačnih elemenata. Uzdužna č. b., čvrstoća neprekinutih uzdužnih konstrukcijskih elemenata koji preuzimaju opterećenje brod. trupa u uzdužnom smjeru (vanjska oplata, opločenje paluba, uzdužni nosači); u proračunu se brod. trup smatra gredom nejednakoga poprečnog presjeka s promjenljivom razdiobom opterećenja po duljini zbog nejednolike razdiobe uzgona i brod. masa; najveća su opterećenja na svijanje kad je valna duljina jednaka duljini broda, a valni brijeg ili valni dol nalaze se na sredini broda; pri kosom položaju broda spram valovima, osim svijanja u vertikalnoj ravnini (pregib, progib) dolazi i do svijanja brod. trupa u horizontalnoj ravnini te do uvijanja (torzija). Statičkim proračunom određuju se krivulje momenata svijanja i poprečnih sila po duljini broda (na mirnoj vodi); dinamički proračun uzima u obzir → gibanja broda na pravilnim valovima kao sistema sa šest stupnjeva slobode (tri linearna i tri rotacijska gibanja u prostoru); nepravilnost vjetrenih mor. valova uzima se u proračun na osnovi → spektra valne energije. – Normalna i smična naprezanja i progibne linije trupa računaju se na osnovi elementarne teorije svijanja grede; za računanje naprezanja u dugim brod. nadgrađima primjenjuje se posebna teorija. Proračuni opterećenja provjeravaju se ispitivanjima → modela broda u bazenima i broda u naravi s pomoću elektron, mjernih uređaja. – Prvi pokusi u naravi izvedeni su na razaračima Wolf (1905), Preston i Bruce (1930/31), na teretnim brodovima San Francisco (1936), Ocean Vulcan i Clan Alpine (1946-47), na tankerima Neverita i Newcombia (1944-45), te na putn. brodu President Wilson (1949). 2. Znanstvena disciplina koja se bavi čvrstoćom broda naziva se teorija brod. konstrukcije.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
čvrstoća broda. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 19.6.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/cvrstoca-broda>.