Dubrovnik
traži dalje ...Dubrovnik, luka, grad (43 844 st., 1981) i turist. središte na ji obali Jadranskog mora (SR Hrvatska); smješten u podnožju brda Srđa (412 m), od rta Orsule do Rijeke dubrovačke; stari dio grada, okružen zidinama, urbanistički je i arhitektonski skladna građevinska cjelina izgrađena ugl. nakon katastrofalnog potresa 1667. U Dubrovniku se razvija brodarstvo (→ Atlantska plovidba), putn. mor. promet i turizam (→ Atlas); D. je također znanstveno i školsko središte: Zavod za povijesne znanosti, Zavod za istraživanje korozije i desalinaciju Istraživačkog centra JAZU, Biološki zavod, Naučna biblioteka, Pom. muzej, Centar za odgoj i usmjereno obrazovanje pomoraca, Pomorski fakultet, Fakultet za turizam i vanjsku trgovinu, postdiplomski studij, međunar. Slavistička škola (Zagreb–Dubrovnik); u D. se održavaju svake godine Dubrovačke ljetne igre. Stara gradska luka, zaštićena lukobranom Porporelom (za brodove do 3 m gaza, vezovi za čamce), danas ugl. služi za lokalni turist. promet. Gl. dubrovačka luka, otvorena za međunar. promet, nalazi se u Gruškom zaljevu (na ulazu dubina oko 30 m); vezovi Batahovina i Sustjepan u donjem dijelu Rijeke dubrovačke. Operativna obala za teretne brodove duga 997 m, dubina 8 ··· 12 m; 14 388 m² natkritoga skladišnog prostora, laka i teška lučka mehanizacija, rashladno skladište (3000 m2 ili 27 000 m³), silosi za cement; na sidrištu, 0,8 Μ od rta Kantafiga, dubina 25 ··· 35 m. Putn. dio luke obuhvaća obalu od Batale do gata Petke; vez za trajekte; dubina do 5 m. Ukupan lučki promet (1986): 201 124 t tereta (ugl. voće, povrće, prehrambeni artikli, cement, drvo te nafta za potrebe INE), iskrcaj 126 344 t, ukrcaj 74 780 t; 516 322 putnika (u međunarodnom prometu 186 175 putnika), ukupno uplovila 3172 broda (2 092 757 nrt), 2776 domaćih brodova (792 644 nrt) i 396 stranih brodova (1 300 113 nrt). U luci marina za jahte (RO luka Dubrovnik): 150 vezova i 50 mjesta na obali; u Rijeci dubrovačkoj marina Dubrovnik (Komolac): 420 vezova i 250 mjesta na obali (1986). Brodogradilište u Mokošici (RO Atlas), navoz za brodove do 300 dwt. Lučka kapetanija u D. obuhvaća područja dubrovačke, korčulanske i lastovske općine; ispostave: Vela Luka, Korčula, Ubli (Lastovo), Trpanj, Trstenik i Ston (Pelješac), Sobra (Mljet) i Cavtat. – D. (Rausa, Ragusa, Ragusium) se razvijao kao središte komune pa Dubrovačke Republike. Nakon njezine propasti u D. je u 19. st., pod austr. vlasti, nakon prvotne letargije i gospodarskog zastoja, obnovljeno pomorstvo; na polit. planu ilirski je pokret tu našao pristaše, a u doba hrv. nar. preporoda u Dalmaciji D. je bio među istaknutim pobornicima njezina sjedinjenja s Hrvatskom. U gradu su djelovale privatne naut. škole (P. Saltarić, H. Weber), a javna naut. škola otvorena je 1852; obnovljeno je brodarstvo s jedrenjacima velike i duge plovidbe (→ Dubrovačko pomorsko društvo, 1869-89) te privremeno i brodogradilište u Gružu; od 1880. počinje se razvijati parobrodarstvo (→ Dubrovačka parobrodarska plovidba). Od 1901. sve važnija postaje gruška luka (između dva svj. rata prema prometu treća, prema skladišnom prostoru prva naša luka). Od 1923. do 1941. u D. se nalazila PVA. Za aprilskog rata 1941. D. su okupirali Talijani, a zatim ga predali tzv. NDH; u gradu je radio MK KPH (5 ćelija, 20 članova KP) i MK SKOJ, Odbor nar. pomoći i ilegalni GNOO; izvršeno je nekoliko manjih akcija; više grupa pripadnika NOP-a otišlo u partizane. Septembra 1944. D. su okupirale njem. jedinice. D. je 18. 10. 1944. oslobodila 29. hercegovačka divizija.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
Dubrovnik. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 21.3.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/dubrovnik>.