kontejner

traži dalje ...

kontejner (engl.), čvrst, hermetički zatvoren, na vremenske prilike otporan prenosivi spremnik, s poklopcem ili najmanje jednim vratima; u njemu se prevozi roba od proizvođača (luke ukrcaja) do odredišnog mjesta. Izrađuje se prema međunar. normama, redovito od aluminija, čelika, stakloplastike; može biti čvrste konstrukcije (zatvoren-gornji ili bočni otvor, otvoren) ili sklopiv. Prema namjeni k. se dijele na opće (za suhi teret, najčešće u pom. prijevozu), specijalizirane (termički izoliran, ventiliran, prozračan, hlađen, za teške terete, za stoku), za rasute (sipke) terete, za tekući teret (k-tank, valjkasti spremnik u metalnom okviru standardnih dimenzija) i si. Gornji uglovi k. konstruirani su tako da omogućuju lučki prekrcaj s automatskom, poluautomatskom i klas. lučkom mehanizacijom. Standardizirani k. postao je najveća moguća jedinica tereta; tako je ubrzan obrt brodova i dr. prijevoznih sredstava, povećana je sigurnost prijevoza, smanjen rizik štete, loma, krađe i gubitaka robe. Najviše se upotrebljava k. tipa 1C. Pitanje vlasništva k. ostvareno je organizacijom Konzorcija brodara kontejnerskih linija, odn. međunarodnog pula (sličan Međunarodnom paletskom pulu). K. je osnovno sredstvo → integralnog prijevoza. – U pom. prijevozu osiguranje kontejnera redovito se zaključuje na vrijeme. Obveza je osiguranika da prijevoz izvrši ugovorenim brodom i u ugovorenom plovidbenom području. Uz pokriće uobičajnih rizika može se ugovoriti i osiguranje posebnih rizika (rat, štrajk) ili samo rizik potpuna gubitka kontejnera. Osiguranjem kontejnera se najčešće zaštićuje brodar, odn. vlasnik ili zakupac kontejnera.

ISO tip Težina s
teretom (t)
Duljina
(m/ft)
Širina
Visina
(m/ft)
1A 30 12,20/40 2,44/8
1B 25 9,15/30
1C 20 6,10/20
1D 10 3,05/10
1F 5 1,52/5

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

kontejner. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 27.12.2024. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/kontejner>.