kontejnerski brod
traži dalje ...kontejnerski brod (engl. container ship), brod posebno građen za prijevoz tereta u standardiziranim kontejnerima (→ TEU), što omogućuje maksimalnu iskoristivost brod. prostora; nema vlastitih dizalica jer se prekrcaj obavlja na kontejnerskim terminalima za nekoliko sati. Nosivost mu je određena brojem TEU jedinica, do 75 000 dwt, snaga gl. stroja do 90 000 kW (120 000 KS), brzina 20 ··· 30 čv; visoko nadvođe koje štiti palubu od prskan ja i zalijevanja morem; duljina broda ovisi o broju kontejnera, do 9 redova kontejnera u skladištima (kontejnerski ćeli j ski sistem) i 2–3 na palubi; radi prolaska kroz Panamski kanal najveća je širina k. b. 32,2 m; rijetko plovi na najvećem gazu; palubni otvori široki su do 86% širine broda; grotleni poklopci pontonske su izvedbe, teški do 30 t, što ovisi o kapacitetu dizalica na terminalima. Brodovi prve generacije (1960; linija sjeverna Evropa–Sredozemno more) imali su duljinu 180 ··· 200 m, širinu do 27 m, kapacitet do 1100 TEU, snagu stroja do 11 200 kW; druge generacije (Evropa–Australija) 240 m, 30 m i 2000 TEU; treće generacije (od 1973; oko svijeta kroz Panamski kanal) oko 290 m i oko 4100 TEU. K. b. obalne plovidbe prevozi kontejnere iz luke bez uređaja za prekrcaj kontejnera do kontejnerskog terminala i obratno; kapacitet 500 TEU. Poseban je tip k. b, → co-ro brod.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
kontejnerski brod. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 26.12.2024. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/kontejnerski-brod>.