most

traži dalje ...

most, građevina koja premošćuje prirodnu ili umjetnu prepreku radi nesmetanog odvijanja prometa; prema statičkom sistemu gl. rasponske konstrukcije može biti lučni, gredni, viseći i s kosim zategama, a prema materijalu drveni, kameni, betonski, armiranobetonski, od prednapetog betona i metalni; za manje i srednje raspone prevladavaju mostovi grednih sistema, za velike raspone m. grednih i lučnih sistema i sistema s kosim zategama, a za izuzetno velike raspone isključivo viseći mostovi. M. preko plovnog puta može biti nepokretan, pokretan (otvoriv) i pontonski (plutajući); u nepokretnih mostova profili plovnih otvora omogućuju slobodan prolaz brodovima i označeni su posebnim oznakama; od udara brodova mosni su stupovi zaštićeni posebnim građevinama, a od ledenih santi ledobranima. – Do 18. st. mostovi su se gradili na temelju iskustva; prvi metalni m. bio je na Severnu (lijevano željezo; kraj 18. st.), metalni mostovi su se zatim gradili od varenog i topljenog čelika (pol. 19. st.), betona (kraj 19. st.), visokovrijednog čelika (poč. 20. st.), prednapetog betona (prva pol. 20. st.) i aluminija (pol. 20. st.); moderni m. grade se uglavnom od armiranog i prednapetog betona i čelika, montažom industrijski proizvedenih elemenata ili izvedbom na licu mjesta. Veći mostovi preko mora: Askeröfjord, Bosporski, Chesapeake Bay, Firth of Forth, Golden Gate, Horbour Bridge, Kill van Kuli, Ljubački most, Niteroi, Öland, Oleron, Oosterschelde, Titov most i Verrazzanno; preko jezera i rijeka plovnih za morske brodove: Maracaibo i Pontchartrain; Angerman, Clyde, Elba, Fräser river, George Washington, Humber, Parramatta, Severn i St. Lawrence.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

most. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 20.4.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/most>.