Transit
traži dalje ...Transit, satelitski navig. sistem utemeljen na mjerenju Dopplerova pomaka frekvencijâ radio-signalâ odaslanih od umjetnog satelita dok se on nalazi iznad obzora; mrežu tog sistema tvori šest satelita u polarnim orbitama, zemaljski kontrolno-upravljački centar i brod. prijemnik Transit. U višim geogr. širinama satelit će biti češće iznad obzora, međutim zadovoljavajuća točnost postiže se kad je njegova visina između 15° i 75°. Čim se satelit pojavi iznad obzora, prijemnik automatski prima signale; izmjereni Dopplerovi pomaci frekvencijâ između dviju uzastopnih pozicija satelita (S, i S2), odn. u dvominutnom intervalu (Δt' = t2 – t1), prije i poslije najbliže točke mimoilaženja satelita i motrioca, daje razliku udaljenosti (Δd1 = d2 – d1) između pozicije broda i pozicije satelita izraženu u valnim duljinama; brod se nalazi na plohi hiperboloida s fokusima u satelitima S1 i S2, odn. na hiperboli (linija pozicijâ dobivena presjecištem hiperboloida sa Zemljinim elipsoidom) u koje su fokusi geogr. pozicija satelita; broj izmjerenih Dopplerovih pomaka u sljedećem intervalu (Δt" = t3 – t2; put satelita od S2 – S3) određuje drugu hiperbolu kao liniju pozicija; pozicija broda određena je sjecištem dviju hiperbola (elektron, računalo uzima u obzir put prevaljen između dvije linije pozicija). Izračunate navig. elemente računalo prenosi na pokazivač satelitskog prijemnika i istodobno pohranjuje u svoju memoriju za iduće proračune. Svaki satelit osigurava određivanje najmanje 4 pozicije broda za 24 sata (upotrebljava se najčešće do 5 satelita). Za brodove trg. mornarice upotrebljava se jednokanalni Transit prijemnik (radna frekvencija 400 MHz), a za specijalne namjene dvokanalni prijemnik. Prvi serijski prijemnik (tip AN/SRN-9 tvrtke Magnavox) upotrebljavao se u sistemu NNSS. Postoji kombinirani prijemnik za Transit i → omega sistem. Sastoji se od radio-prijemnika s antenom, pokazivača, elemenata za obradu podataka, računala s memorijom, tastature za ručno unošenje ili traženje podataka; može imati uključen daljinski ponavljač i pisač podataka. Prijemnik uključen u luci, nakon unošenja podataka (geogr. širina i dužina pozicije broda, vrijeme – UTC odn. GMT, visina antene, kurs i brzina, pogreška girokompasa; za programiranu plovidbu i geogr. koordinate točaka promjene kursa) i ako je uključen na brzinomjer i girokompas, u toku plovidbe radi automatski. Na ekranu prijemnika redovito se pokazuju ili se pomoću kodne tastature (ključa) mogu tražiti ovi podaci: geogr. koordinate broda (kad je satelit nad obzorom; u međuvremenu koordinate zbrojene pozicije i vrijeme), vrijeme prethodnog i idućeg prolaska satelita, UTC (GMT), kurs i brzina, geogr. koordinate više pozicijâ dolaska (točke promjene kursa), loksodromski odn. ortodromski kurs i udaljenost do neke pozicije (međutočke), pogreške kompasa i brzinomjera te drugih navig. informacija. Prijemnik svaka dva sata sam sebe kontrolira i u slučaju netočnih podataka daje znak ERR. Točnost je jednokanalnog prijemnika 0,05 M + 0,2 M za svaki čvor pogreške. – Prvi operativni navig. satelitski sistem NNSS ili NAVSAT razvila je RM SAD. God. 1964. dan je na upotrebu (4-5 satelita). Iz njega se razvio Transit (na trg. brodovima od 1967). Dok u opću upotrebu ne uđe amer. sistem → NAVSTAR GPS, kao zamjena ili nadopuna sistema Transit, predviđa se hiperbolni sistem LORAN C.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
Transit. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 2.5.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/transit>.