troškovi broda
traži dalje ...troškovi broda, novčani izdaci i novčano izraženi utrošci broda kao radne jedinice. Prema jugosl. propisima to su: materijalni troškovi (gorivo i mazivo, usluge održavanja, popravaka, remonta broda i ostale proizvodne usluge, otpis sitnog inventara), ostali troškovi (neproizvodne usluge drugih, dnevnice, terenski dodaci), amortizacija i troškovi koji se podmiruju iz novostvorene vrijednosti, tj. uračunati dio dohotka (porezi i doprinosi, osobni dohoci). Ukupni t. b. u funkciji su veličine broda, duljine putovanja (kreću se degresivno) i brzine broda (kreću se progresivno). Model troškova putovanja broda ekonometrijski je obrazac kojim se izražava podjela troškova radi planiranja i kontrole t. b. u procesu putovanja. Obrazac općeg modela ukupnih troškova putovanja (Tu) broda: Tu = Tf · n + + Tg · p + L + Tv, gdje su Tf dnevni i fiksni troškovi, Tg dnevni pogonski troškovi, L lučki troškovi (naknade), Tv varijabilni troškovi, n ukupan broj dana i p broj dana u plovidbi. Agencijski t. b., novčana naknada agentu za obavljanje usluga; plaćaju se kao provizija ili u paušalnom iznosu. Dnevni t. b., fiksni odn. tekući troškovi broda za određeno razdoblje svedeni na jedan dan; kao kalkulativna veličina služi za proračun putovanja. Fiksni t. b., stalni troškovi bez obzira na stupanj iskorištenja kapaciteta: amortizacija, materijal za održavanje broda, popravci i dokovanje, investicijsko održavanje, osiguranje, najamnina, troškovi posade, troškovi uprave i si.; što je kapacitet broda bolje iskorišten, to su i troškovi manji po jedinici prijevoznog učinka. Operativni t. b., troškovi koje uvjetuje eksploatacija broda; u užem smislu to su ukupni troškovi, tekući troškovi i troškovi putovanja. Pogonski t. b., novčano izraženi utrošci goriva i maziva; ovise o vrsti pogonskog stroja, snazi stroja, broju dana u plovidbi, brzini plovidbe, o općoj razini cijena goriva na svj. tržištu i dr.; smanjuju se izborom najpovoljnije rute i ekon. brzinom broda u plovidbi. Prosječni t. b., troškovi koji se računski dobivaju dijeljenjem ukupnih, fiksnih i tekućih troškova s jedinicom prijevoznog učinka (t, t/M) ili nekim dr. pokazateljima (dwt, brt, putnici, gorivo, sati, dani); služi u analitičke svrhe. Putnički troškovi, troškovi vezani za prehranu, smještaj, zabavni život i dr. ugostiteljske usluge putnika; značajni za putn. brodove. Slagački t. b., troškovi ukrcaja, iskrcaja i slaganja tereta; klauzulom u prijevoznom ugovoru određuje se tko snosi troškove; u linij. brodarstvu redovito ih snosi brodar, a u slobodnom brodarstvu primalac tereta. Tekući t. b., redoviti troškovi broda bez obzira na izbor prijevoznog puta i vrstu tereta (plaće posade, izdaci za hranu i zalihe, opremu broda i popravke, osiguranje trupa i strojeva i si.); u kalkulacijama se svode na dnevne troškove broda; najčešće ne obuhvaćaju trošak amortizacije broda pa nisu istovjetni s fiksnim troškovima. Varijabilni t. b., troškovi koji se mijenjaju ovisno o količini i vrsti tereta i specifičnim uvjetima prevoženja na pojedinim relacijama (gorivo i mazivo, lučki i slagački troškovi, provizije agenata, peljarenje, osiguranje tereta i si.); s povećanjem iskorištenja kapaciteta kreću se u globalu degresivno po jedinici tereta.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
troškovi broda. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 8.7.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/troskovi-broda>.