udičar

traži dalje ...

udičar, brod opremljen ribolovnom opremom, u kojoj je osnovni dio udica, za lov s pomoću omeca, ribar, pruta (štapa) i skosavice (pušća); za ribarenja brod stoji; u grenlandskim vodama matični brodovi nose male čamce iz kojih love 2 ribara. Razvili su se (napose u Japanu) i posebni tipovi brodova; trup (gl. rebro) ima punu formu, pramac izbočen i jako izdužen, krma široka i eliptična; ribari se nalaze na platformi koja ide duž obodnice i pramca; strojarnica, nastambe i kormilarnica su na krmenom dijelu, ostali dio zauzima skladište za ribu (redovito s rashladnim uređajem). Za lov skuša u. je drvene konstrukcije; duljina 16 ··· ··· 25 m, dizelski motor snage do 260 kW (350 KS), brzina do 9 čv; lovi se omecem ili ribar, prutom (štap); noću se skuše mame jakim el. svjetiljkama. Za lov tuna u. je drveni ili čelični; duljina 20 ··· 30 m, dizelski motor snage do 300 kW (400 KS), brzina do 11 čv, autonomnost do 15 dana, 40-50 čl. posade; kroz dio skladišta (otvori na dnu) za živu meku cirkulira mor. voda; prskajućim sistemom (štrca vodu) stvara se privid mnoštva male ribe oko broda. U Japanu i SAD razvio se poseban tip udičara, → tuna-kliper. Za lov liganja u. je drvene grade; duljina 10 ··· 20 m, semidizelski motor snage do 75 kW (100 KS), brzina do 8 čv, 15 čl. posade; lovi se skosavicom. Za lov lososa s panulom u SAD razvio se tip panular (troller); najčešće drvene gradnje; duljina 7 ··· 18 m, širina 2,5 ··· 4,5 m; trup vitak, krma široka i plosnata; na pramčanom je dijelu strojarnica, nastambe i kormilarnica te 1-2 jarbola s motkama za privez panula i hidraulička vitla za izvlačenje panula; dizelski motor snage 50 ··· 110 kW (70 ··· ··· 150 KS), brzina 9 ··· 11 čv, ili 2 benzinska motora snage po 240 kW (330 KS), brzina do 45 čv; riba se čuva u hlađenom skladištu ili tucanom ledu. Kombinirani tip može loviti i s pomoću parangala ili plivarice. Za profesionalan lov s parangalima može poslužiti bilo koji tip broda, ali se u novije vrijeme razvio tip parangalar (log-liner); sjevernoevr. tip dug je 11 ··· 35 m; dulji od 25 m imaju zaštitnu palubu ispod koje se nalazi automatiziran sistem za rukovanje parangalom (stavlja meku, polaže i diže parangal, obrađuje ulovljenu ribu, prebacuje ribu u hlađena skladišta). Japanci imaju dvije vrste parangalara za lov tuna: matični brodovi 1000 ··· 2000 brt koji nose manja plovila čelične konstrukcije (duljina oko 15 m, dizelski motor snage do 60 kW odn. 80 KS, brzina 7 čv) koja ulov predaju matičnom brodu (skladišta za duboko smrzavanje); čelični brodovi duljine 35 ··· 45 m, dizelski pogon snage 370 ··· 520 kW (500 ··· ··· 700 KS), brzina oko 11 čv, 30-40 čl. posade; strojarnica, nastambe i kormilarnica su na krmenom dijelu, a ostali dio čine skladišta s uređajima za duboko smrzavanje ribe. Jap. brodovi love po nekoliko mjeseci.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

udičar. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 21.11.2024. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/udicar>.