ugovor, brodarski
traži dalje ...ugovor, brodarski (engl. charter, charter party, contract of affreightment), ugovor što ga brodar zaključuje s naručiteljem radi prijevoza tereta cijelim brodom, razmjernim ili određenim dijelom broda. B. u. na vrijeme (engl. time charter), ugovor kojim se brodar obvezuje da će tijekom ugovorenog vremena prevoziti terete, a naručitelj da će za to platiti vozarinu prema vozarinskom stavu (za cijeli brod ili po toni nosivosti odn. registarskoj toni); vozarinski stav utvrđuje se prema jedinici vremena (dan, mjesec, rjeđe godina). Pismeni ugovor sadržava podatke o brodu i strankama, uvjete i vrijeme prijevoza, mjesto i vrijeme predaje broda naručitelju, mjesto i vrijeme povrata broda na raspolaganje brodaru, ograničenja o vrsti tereta i područja plovidbe, način računanja i plaćanja vozarine, uvjete za prekid računanja vozarine te ostala prava i obveze stranaka. B. u. na putovanje (engl. voyage charter), ugovor kojim se brodar obvezuje da će prevesti ugovoreni teret jednim putovanjem, a naručitelj da će platiti ugovorenu vozarinu, može se zaključiti za cijeli brod (najčešće), za razmjerni dio (npr. 1/3 nosivosti) ili određeni dio broda; sadržava uvjete prijevoza, vrijeme postavljanja broda spremnog za krcanje, način računanja → stojnica, iznos vozarinskog stava te način računanja i plaćanja vozarine, isključenja i ograničenja odgovornosti stranaka, način rješavanja sporova te ostala prava i obveze stranaka. B. u. na putovanje na vrijeme (engl. voyage time charter), ugovor kojim se vozarina računa prema vremenu potrošenu za izvršenje ugovorenog putovanja; vozarinski stav utvrđen je prema vremenskoj, a ne prema težinskoj ili obujamskoj mjernoj jedinici. B. u. na uzastopna putovanja (engl. consecutive voyages charter), ugovor kojim se brodar obvezuje da će prevesti teret istim brodom ugovorenim brojem putovanja, odn. da će prevesti ugovorenu ukupnu količinu tereta potrebnim brojem putovanja; naručitelj se obvezuje da će platiti vozarinu; ovisno o ugovorenim obvezama, povratna putovanja mogu se obaviti u balastu ili s pravom brodara da u povratku preveze teret za svoj račun. Sadržava, u pismenu obliku, podatak o broju ugovorenih uzastopnih putovanja ili o ukupnoj količini tereta što će se prevesti, te uobičajene uvjete. B. u. o prijevozu tegljenjem/potiskivanjem (engl. contract of carriage by towage/pushing), ugovor kojim se vlasnik tegljača, potiskivača ili dr. broda obvezuje da će prevesti teret tegljenjem ili potiskivanjem, a naručitelj da će platiti ugovorenu vozarinu. Ugovorom se može odrediti da se teret ukrca u teglenicu (drugi brod ili plovni objekt) brodara ili naručitelja; ako se sumnja da li je riječ o ugovoru o tegljenju ili potiskivanju, ili o ugovoru o prijevozu tegljenjem ili potiskivanjem, jugosl. Zakon o pom. i unutrašnjoj plovidbi ide u prilog ugovoru o tegljenju. B. u. o opskrbljivanju odobalnih postrojenja (engl. off-shore supply charter), ugovor, obično zaključen na određeno vrijeme, o uposlenju broda na prijevozima opreme, namirnica, potrepština i posade između obale i od obalnih postrojenja, najčešće platformi za traženje i iskorišćivanje nafte i plina. Standardni obrazac takvog ugovora je BIMCO ugovor (kodificirani naziv: SUPPLYTIME).
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
ugovor, brodarski. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 4.12.2024. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/ugovor-brodarski>.