Uljanik
traži dalje ...Uljanik (Brodograđevna industrija Uljanik), SOUR brodogr. industrije u Puli. RO Brodogradilište gradi, oprema, pregrađuje i popravlja sve vrste brodova (8000 ··· 400 000 dwt) i plovnih objekata; brodogradilište specijalizirano za brodove namijenjene za vagone i cestovna vozila, za tankere za naftu i za kemikalije te za kontejnerske brodove; proizvodi razne čelične konstrukcije; 3 navoza (22 000 m²) duljine do 175 m. RO Tvornica dizelskih motora (licenca MAN-Burmeister & Wain, SEMT-Pielstick) snage do 15 088 kW (20 500 KS). RO Tvornica brod. el. strojeva i uređaja (licenca Siemens). RO Tvornica opreme i RO Opće usluge. – Brodogradilište (dio Pomorskog arsenala austr. RM) na otoku Uljaniku osn. 9. 12. 1856; prvi brod (porinut 1858) bio je linij. br. Kaiser (5194 t; jedra i pomoćni stroj snage 590 kW odn. 800 KS; brzina 11 čv; 904 čl. posade); do 1918. izgrađena 64 broda. Nakon I svjetskog rata pod tal. upravom; od 1921. privatno brodogradilište II cantiere navale di Scoglio Olivi S.A.; 1943-45. njem. podmorn. baza. God. 1947. otkupljen i stavljen pod Vojnu upravu, a zatim pod upravu Centralne uprave brodogradnje; 1949. nazvano Brodogradilište Uljanik (pripojen bivši arsenal); gradi veće teretne (1956; tramper Uljanik -10 200 dwt) i putn. brodove (1962, Anna Nery - 10 444 brt; 1965, Istra - 5635 brt i Dalmacija - 5651 brt); prvi put primijenjena tehnologija spajanja broda od dva dijela u moru (1970, OO-brod Bellary, 85 000 dwt; 1972. mamut tanker Oloibri, 270 000 dwt). Izgrađeno više od 200 br., oko 5 mil. dwt (1950-87).
članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.
Uljanik. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 19.4.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/uljanik>.