kliper

traži dalje ...

kliper (engl.), veliki drveni jedrenjak u 19. st.; svojedobno najbrža vrsta jedrenjaka na svijetu (zbog velike brzine ugl. je prevozio vrijednu i pokvarljivu robu, najviše čaj); tri ili više jarbola nagnutih prema krmi; istisnina 800 ··· 1500 t (poslije i više od 2000 t); uzak trup s oštrim unijama i kosim pramcem, snast kao u križnjaka, velika površina jedara (oko 4000 m²). Oko 1830. kliperom su se nazivali amer. brzi brikovi, škune i golete, a zajednička odlika im je bio oblik trupa (vitke linije, gl. rebro znatno ispod sredine), čime su se bitno razlikovali od dotadašnjih trg. brodova; prvim pravim k. smatra se → Ann McKim (1832). Brzi k. počeli su se više graditi zbog krijumčarenja opijuma iz Indije u Kinu (1830-50; opijumski k.), a razvoj pravih k. (→ čajni kliperi) ubrzava se gubitkom brit. monopola trgovine kin. čajem i otvaranjem kin. luka (1842); prijevoz čaja uvjetovao je gradnju k. veće nosivosti. U tom razdoblju k. su gradili isključivo Amerikanci (1845. izgrađen je prema nacrtima J.W. Griffithsa Rainbow, a zatim i čuveni k. D. McKaya: Flying Cloud, Sovereign of the Seas, Lightning); nakon otkrića zlata u Californiji 1847. nastupa doba californijskih klipera. Gradnjom brodova od kvalitetnijeg drva (hrastovina, tikovina) Britanci su do 1859. potisnuli Amerikance s kliperskih ruta. Zbog visoke premije koja se isplaćivala za prvu pošiljku čaja u Londonu, putovanja iz Kine u V. Britaniju poprimila su oblik natjecanja (najpoznatije 1866. između Ariela i Taepinga, zatim 1872. između Cutty Sarka i Thermopylaea). Otvaranjem Sueskog kanala (1870) parobrodi su do 1875. sasvim potisnuli k. iz trgovine čajem (k. su put od Shanghaja do Londona prevaljivali za 117-130 dana, parobrodi za 62-80 dana); k. su prebačeni na prijevoz vune i žita iz Australije i više se nisu gradili.

članak preuzet iz tiskanog izdanja 1990.

Citiranje:

kliper. Pomorski leksikon (1990), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 21.3.2025. <https://pomorski.lzmk.hr/clanak/kliper>.